A 4 legjobb világháborús film
2021. március 16. írta: Négyes_

A 4 legjobb világháborús film

A "háborús filmek" meghatározás meglehetősen tág kategóriát jelent, hiszen az ókori, középkori filmektől (Trója, Rettenthetetlen) egészen napjainkig terjedően ölelheti fel a különböző fegyveres konfliktusokat. Jelen poszt azonban kifejezetten csak a világháborúkra fókuszál, így kiesnek a XX. század előtti idők háborús filmjei és például a vietnámi háborús mozik is (mint A szakasz például). Persze még így is óriási a "merítés" hiszen még az elmúlt években is születtek színvonalas alkotások, mint 2017-ben A legsötétebb óra (Winston Churchill1940-es helytállásáról),  az ugyancsak 2017-es Dunkirk (Christopher Nolan hangeffektes sokkolása) és a 2019-es 1917 (Sam Mendes első világháborús drámája).

A karantén, a folytonos otthon ücsörgés és bezártság közepette - amikor nehéz mivel elütni a korán kezdődő és hosszúra nyúló "estéket" - igazi figyelem-lekötő tud lenni egy-egy háborús film újranézése. Voltaképp EZ adott ötletet ehhez a poszthoz is. Ám a blog alapelve, melyet ábrában is megjelenítettünk, tömör cikkeket "követel" tőlünk, így a hosszú, összetett és bonyolult filmelemzések helyet csupán arra fókuszáltunk, hogy leírjuk: szerintünk mitől különlegesek a listánkra felkerült filmek. Nézzük tehát:

1. A leghosszabb nap (1962) longest_day.jpg

A kép forrása: eastman.org

The Longest Day. [Filmes link] Hagyományos rendezésű, lassú de nem unalmas tempójú old-school háborús történelmi dráma az 1944-es normandiai partraszállásról, mégpedig Ken Annakin rendezésében, olyan kiemelkedően jó színészekkel, mint John Wayne, Henry Fonda, Sean Connery, Richard Burton és Robert Mitchum. Legnagyobb pozitívuma: mind a német, mind pedig a szövetséges oldalt megmutatja a film, vagyis a német és amerikai tisztek gondolataiba, terveibe és félelmeibe is beleláthatunk. Felbukkan német oldalon Rommel és Rundstedt tábornok, szövetséges oldalon pedig Eisenhower és Montgomery (a háború legnagyobb alakjai). A leghosszabb nap listára kerülésének oka: a remek háborús jelenetek, a történelmi hitelesség és a tényleg élvezetes színészi alakítások egész sora.

2. A halál 50 órája (1965)

hessler_ezredes.jpg

A kép forrása: whosdatewho.com

Battle of the Bulge. [Filmes link] Egy másik nagy háborús klasszikus, 1965-ből, melyben Robert Shaw mint Hessler ezredes egészen kivételeset alakít. A film cselekményének hátterét az 1944 karácsonyán meginduló nagy német ellentámadás adja, mely az Ardennek elfoglalásával a szövetségeseket egészen a La Manche csatornáig tervezi visszanyomni (elfoglalva Antwerpen kikötőjét is). A kard hegyét Hessler ezredes harckocsijai adják (egy egész páncélos dandár) és azok az elszánt, ifjú német katonák, akik a Panzerlied eléneklésével (csizmasarokkal vert ütemre) bizonyítják az ezredes felé elszántságukat. Élvezetes alakítást nyújt a filmben Robert Ryan, Henry Fonda, Telly Savalas és Charles Bronson is. Listára kerülés oka: a harci jelenetek és Hessler ezredes alakja (az említett ének-jelenet), bár a filmbeli harckocsikkal van némi hitelességi probléma, a küzdőszellem megjelenítése mindent kárpótol. Hessler valódi megfelelője egyébként Joachim Peiper SS-Obersturmbannführer.

3. Kémek a Sasfészekben (1968)

kemek_asasfeszekben.jpg

A kép forrása: telegraph.co.uk

Where Eagles Dare. [Filmes link] Az Alaister MacLean regényéből Brian G. Hutton által 1968-ban rendezett mozi óriási kedvencem a háborús filmek között, noha sokan inkább a kémfilmek vagy háborús krimik közé sorolnák. Ez szerintem hiba lenne, mert erős háborús hangulatot "áraszt", fordulatos történetvezetéssel és remek akciójelenetekkel. Richard Burton és Clint Eastwood nagyot "mennek", miközben az ausztriai Hohenwerfen (Shloss Adler) magaslatából az Osztrák Alpok lélegzet-elállító látványvilága tárul elénk. Kapunk sziklamászást, küzdelmet a felvonón, 200 méter magasságban, autós-buszos-oldalkocsis-motoros üldözést havas utakon, géppisztolyos lövöldözést és legfőképpen: egy csavaros sztorit, melyben sorozatos meglepetések érnek bennünket. Listára kerülés oka: a döbbenetes magashegyi környezet és panoráma, az Eastwood-Burton páros alakítása és a szövevényes, fordulatos történetvezetés, csattanókkal.

4. A híd túl messze van (1977)

ahid_tul_messze_van.jpg

A kép forrása: exhibeflix.com

A Bridge Too Far. [Filmes link] A történész pályára készülve óriási élményt jelentett kamaszkoromban először elolvasni Cornelius Ryan 1974-es háborús regényét, mely aztán 1977-ben A híd túl messze van című film alapját is képezte. Richard Attenborough kétségtelenül különleges filmet készített a sztoriból, vagyis a 2. világháború legnagyobb ejtőernyős hadműveletéből. Láthatjuk a gigantikus offenzíva megtervezését, előkészületeit, majd azt a mészárszéket is, mely kialakul Hollandia hídjainál, különösen az arnhemi Rajna-hídnál. A Market-Garden hadművelet 1944 szeptemberében 17 ezres veszteséget okoz a szövetségeseknek. Az ok mindössze két véletlen: az egyik, hogy az angol-amerikai ejtőernyősöket egy térségbe vezénylet (éppen ott pihenő és feltöltésre váró) német páncélos hadtestre dobják le, a másik pedig, hogy a legfontosabb hidat nem sikerül bevenni, mert túl messze érnek tőle földet a britek (és a szövetséges páncélos erők számára is túl messze vannak ahhoz, hogy időben felmentsék őket). A film hitelesen mutatja be a brit katonák harcait, Sir Athony Hopkins (Frost ezredes) és még sokan mások (Sir Sean Connery, James Caan, Michael Caine, Gene Hackman) kiváló alakításaival.

+ 1 Ryan közlegény megmentése (1998)

ryan_kozlegeny.jpgA kép forrása:  wbwn.com

Saving Private Ryan. [Filmes link] Bár sokan csak egyetlen jelenetéért, a partra-szállós részért becsülik Steven Spielberg 1998-as háborús moziját, valójában egy átfogóan színvonalas alkotás, Tom Hanks emlékezetes játékával. Számomra igazából nem volt kérdéses póthelyezése a listán, noha tényleg hatalmas választékból keresgélhettem.

Remélem a listával legalább részben egyetértesz és nem hiányolod például a vietnámi háborús mozikat, hiszen ahogyan a bevezetőben és a címben is említettem, most CSAK a világháborús filmekből válogattam (szokás szerint négyet, [plusz 1 kiegészítéssel]).  

negyes_logo2.jpg

2021.03.16. (00:05)

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://negyes.blog.hu/api/trackback/id/tr4816463650

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Scriptor. 2021.03.16. 01:35:58

Nálam még a Das Boot és az Ellenség a kapuknál komoly esélyes volna a 4 közé jutásban, illetve A piszkos 12, esetleg a Fegyvertelen katona vagy még a Levelek Ivo Dzsimáról.

Négyes_ 2021.03.16. 01:39:10

@Scriptor.: A fegyvertelen katona és a Levelek Ivo Dzsimáról nekem is nagy kedvenceim. De a 4+1 -be nem férnek be, annyira inkább a nagy klasszikusok felé húzott a szívem a lista összeállításakor.

Control_ 2021.03.16. 11:45:34

Jó lista, bár nagyon az amerikai filmek felé húz. Pedig a német háborús filmek közül a Stalingrad és a Das Boot az oroszok közül pedig a Jöjj és láss ott lehetne.

Fritz Gerlich 2021.03.16. 11:48:40

@Control_: Ilyenkor mindig felmerülnek ilyen kérdések: hogy egy-egy listán csak amerikai vagy mondjuk csak francia, vagy egyéb filmek vannak. De mi van akkor, ha egyszer a legjobb 4-ben TÉNYLEG csak amerikai filmek férnek be? Ez van. A 100 méteres rövidtávfutást sem indítják újra, ha első 4 mindegyike néger. :)

Négyes_ 2021.03.16. 11:52:27

@Control_: Valóban mind a 4+1 film amerikai, de ez van. Nálam az első 4-5 produkcióba nem fért be most sem német, sem orosz alkotás. Ez egy lista, nem reprezentatív kutatás, vagy mintavétel, ahol ügyelni kell a nemzetiségek arányaira, a korszakokra (kiegyenlítetten legyen benne első és 2. világháborús film), esetleg egyenlő arányokban női-férfi, fekete-fehér rendezőkkel. :) Én most semmi ilyesmivel nem törődtem, egyszerűen a szerintem 4 legjobbat kerestem. És történetesen ezek mind amerikai filmek. That's it, ... c'est la vie..

nincs1agy 2021.03.16. 12:49:47

Burton karaktere ezzel a séróval kb. 5 perc alatt bukott volna le német tisztek között. :) Egy rangban felette álló tiszt igen hamar kérdőre vonta volna hajzata miatt.

steery 2021.03.16. 12:49:51

A Remageni hidat se felejtsük ki.

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2021.03.16. 12:50:12

Szerintem a Kémek a Sasfészekben kakukktojás, az egy háborús környezetbe helyezett kémes-kommandós akciófilm. Persze annak nagyon jó. (Viszont ezt figyelembe véve máris előre léphetett volna Ryan közlegény...)

Egyébként pontosabb lett volna azt írni, hogy a legjobb amerikai világháborús filmek. Bár más nemzetek ilyen témájú filmjeiből érthető anyagi okok miatt kevesebb van és az a kevés is ritkábban jut el hozzánk, attól még léteznek és némelyik bizony belefér a legjobbak közé.

Pl. a német Sztálingrádot mindenkinek ajánlom figyelmébe.

nincs1agy 2021.03.16. 12:50:34

A halál 50 órájában szereplő német tankok többsége átfestett amerikai patton harckocsi, amelyet az USA hadereje az ‘50-és években használt..

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2021.03.16. 12:50:48

@Fritz Gerlich: Ez annyiban rossz hasonlat, hogy a százméteres futás az egy objektív mérce, a legjobb filmek listája meg óhatatlanul szubjektív. Ilyen értelemben a "miért nincs nem amerikai film" igazából arra egy burkolt utalás a kommentelők részéről, hogy náluk nem ez lenne a négy legjobb film.

aprokavics 2021.03.16. 12:51:28

Nyilván szubjektív, de elképesztően jó film a Tora! Tora! Tora! is, ami Pearl Harbor megtámadását, és az előzményeket mutatja be mindkét(!) oldalról. A szanaszét CGI-ozott Ben Affleck-féle változat a kanyarban sincs ehhez képest.

Bravehearth 2021.03.16. 12:51:50

Nagyon nem értek egyet a listával. A nagy 'klasszikusok' igazi erénye az, hogy annak tartják őket, de nagyon szánalmasak. De legalább a 'Piszkos tizenkettő' nem került bele...

Szerintem a Dunkirk, a Vaskereszt, a Sztálingrád (német) és a Das Boot, Levelek Ivó Dzsimáról simán agyonverik ezek közül bármelyiket. És ahogy az Ellenség a kapuknál c. film is fölmerült föntebb, a
+1-be nálam belefért volna. Persze, poszternek arra húz a szíve, amerre csak akar.
B.

Moin Moin 2021.03.16. 12:52:15

Mint film az A híd túl messze van szerintem nem fér bel "az első négy legjobb háborús film" közé, ami viszont a(za akár katonai, akár történelmi) hitelességet illeti, mindenképp. Talán csak a lengyel tábornok, Sosabowski figurája lett túlidealizálva a valósághoz képest.

Egyébként a filmet a közelünkben forgatták (a német-holland határon élünk); az arnhemi jeleneteket valójában Deventerben, a nijmegeni híd pedig "eredetiben" szerepel, Von Rundstedt főhadiszállása pedig Zutphenben volt a filmben. Érdemes végigjárni a film és a valóság helyszíneit. (A holland városnevek kiejtése külön kaland: Nijmegen - "Nejméhen", de a németek a filmben német nevén emlegetik: Nimwegen, Zutphen - "Cütfen", Deventer pedig "Défentör".)

epidermis 2021.03.16. 14:11:27

Az én kedvenc filmem: Az őrület határán (The thin red line). Ergo nálam az a legjobb háborús film

Indriq 2021.03.16. 14:12:25

és a WonderWoman??? :D

vincent66 2021.03.16. 14:12:29

Számomra a Band of Brothers a legemlékezetesebb, nekem sokat jelentett, hogy minden epizódnál megszólaltatták a visszaemlékező karaktereket.

_-_-_ 2021.03.16. 14:12:35

Az Elit alakulat a legjobb.

nincs1agy 2021.03.16. 16:19:32

@epidermis: Én is szeretem ezt a filmet. Csinálhatnának belőle egy rendezői változatot, ahogy az Apokalipszis most esetében is történt. Úgy tudom Gary Oldman-nem és Mickey Rourke-nak is van jelenete, amely végül nem került be a végső verzióba.

William Kidd 2021.03.16. 16:19:43

Sztálingrád
Ellenség a kapuknál

Nekem ezek a legjobbak.

Zacskóstej 2021.03.16. 16:19:59

Nálam így nézne ki a lista (sorrend nélkül):
- Ryan közlegény megmentése
- Das Boat
- Stalingrad
- Az őrület határán
- Ellenség a kapuknál

+ 1 Az elit alakulat (Hogy legyen egy sorozat is)
+ 1 Akik már nem öregszenek meg (Hogy legyen egy dokumentumfilm is)

Gacsaj Pisti 2021.03.16. 16:20:11

Bocsánat, de ez így mélységesen elfogult és igazságtalan.
Háború és béke, Szállnak a darvak, Ballada a katonáról és megannyi más orosz háborús film mellett az itt felsoroltak a fasorban sincsenek.

gigabursch 2021.03.16. 16:20:18

Halál 50 órája
Das Boat
Levelek...
Ellenség a kapuknál

+1
Kelly hősei

snwx 2021.03.16. 16:20:34

Az Elit Alakulat becserelheto a Kemek a Sasfeszekben helyett. A Ryan helyett meg betennem a Kelly hoseit :-) (es lecci, ne bombazzatok a negativ hullamaitokkal!) :-)

(Ha nem kurtak volna el, akkor a magyarul Meghalsz tengeresz! (Battle Cry) biztosan ott lehetne a topban, dehat igy szerintem alig emlexik ra barki is :))

gigabursch 2021.03.16. 16:20:40

@nincs1agy: ettől már csak a Tű S szénakazalban helikopterei durvábbak.

Zs_ 2021.03.16. 16:20:44

@vincent66: Csak az nem film hanem sorozat.

szerethetetlen 2021.03.16. 16:21:02

Jó filmek, bár az én ízlésemnek túlságosan régies, hollywood-i a tílusuk. Meg ugye az is felmerül hogy mit nevezünk háborús filmnek? Katonák harcoljanak, vagy elég ha háborús környezetben játszódik?
Én nem tudnék négy legjobbat kiválasztani, de a listám elején lenne mindenképpen a Fekete könyv, az Ellenség a kapuknál, a Valkűr és a Sindler listája is.
Sőt a Jojo Rabbit is, ha nem a harcra hegyezem ki a dolgot.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2021.03.16. 16:21:39

A '90-es évek előtti 2. vh-s filmek nagy többsége mai szemmel vicckategória. A The Tin Red Line és a Ryan Közlegény zárójelbe tette az összest techikailag. A TTRL meg más téren is.

@_-_-_: Csak az TV sorozat, nem film. Sokkal könnyebb karaktereket bemutatni 10x55 perc átlaggal.

Midnight Run 2021.03.16. 16:21:54

Puzsér Robi szerint a legjobb háborús film messze a szovjet Jöjj és láss (Igyi i szmotri). Nem tudok vele nem egyetérteni.

Nem az a szappanos amerikai melodráma az biztos, nekem csak harmadjára sikerült végig nézni és napokig rágódtam rajta.

mate10 2021.03.16. 16:22:08

Elegge egyfajta izlest es nosztalgiaszagot tukroz ez a lista.
Es bar jo filmek, de a 4 legjobb haborus filmnek nevezni azert nagyon meresz. Nalam egyik se kerul bele a top 5 be sem, bar a halal 50 oraja eneklos jelenete teny h Brutalisan el van talalva.

mate10 2021.03.16. 18:07:30

@Bravehearth: Azert brutal nagy bunkosag "szanalmas" - nak nevezni a regi kalszikus haborus filmeket. Az ilyen megnyilvanulas inkabb teged jellemez. Ezeket a filmeket a helyen kell kezelni es a korszakhoz kepest megitelni.
Az a te problemad ha nem tudsz a CGI tol elvonatkoztatni es ez alapjan itelsz meg filmeket.

nikkel odeon 2021.03.16. 18:07:38

Már nem azért, de a Battle of the bulge az a Piszkos 12...

mate10 2021.03.16. 18:07:51

@Midnight Run: A kelet europaiak nyomaszto dramakat csinalnak haborus filmeknek es nekunk mint kelet europaiak ez altalaban jobban is tetszik, mivel nekunk ez van kozelebb a valosaghoz.

Az amerikaiak fellengzos filmeket csinalnak, nemcsak hollywood jellege miatt, hanem mert ok megnyertek a vilaghaborut, nem volt lebombazva naluk semmilyen varos, es ezutan lettek egyertelemuen vilaghatalom.
Kis tulzassal egy az amerikaiaknak a vilaghaboru olyan mint egy klassz kaland. Nem veletlen hogy sokszor a filmjeik is ilyenek.

Örömhernyó 2021.03.16. 18:08:03

Nekem is ilyen amerikai háborús filmek voltak a kedvenceim, amíg nem láttam a többek által említett orosz Jöjj és láss című filmet, meg a német filmeket.
A halál ötven óráját és a Kelly hőseit imádtam, mai szemmel már csak a nosztalgiafaktora miatt kedvelem ezeket. Technikailag, látványban a Ryan közlegény megmentése új fejezetet nyitott, de az amerikai nézőpont és képletes zászlólengetés mindig elcseszi a hollywoodi filmeket.

horrorpornó bábszínház 2021.03.16. 18:08:11

@Moin Moin:
Nem külön kaland, csak meg kell tanulni a holland helyesírást. Ha azt tudod, akkor egészen egyszerű a kiejtésük.

@snwx:
Ha már a Kelly hősei befér, akkor A tizedes meg a többiek is.
Igazából egyik sem háborús film, csak háborús keretek közé helyezett vígjáték.

@Midnight Run:
Vagy akár a Csendesek a hajnalok is. De baromi sok jó orosz háborús film van, és nem is mindegyik unalmas.
(Volt nekik is Bosszúállók meg A bosszúállók újabb kalandjai c. háborús vígjátékuk is még a 80-as években.)
De nagyon jó filmjeik vannak I. vh. és polgárháborús témákban is.
Nem ilyen amcsi szentimentális rágógumi-vacakok.

2021.03.16. 18:08:17

@mate10: jaja, énekelve akarnak a halálba menni a hősnek álcázott kiskorú idióták. :-)
Az a film tényleg jó, nálam viszont Hessler ezredes és Konrad párbeszédei adják a legtöbb értékét.

2021.03.16. 18:08:24

@Bravehearth: Ízlések és pofonok. A Sztálingrádot egyszer tudtam megnézni, annyira nyomasztó, míg a Kelly hőseit, A piszkos tizenkettőt, de a többi klasszikust is előveszem időnként.

Patakvér 2021.03.16. 18:08:40

"A sas leszállt" nekem hiányzik

MEDVE1978 2021.03.16. 18:08:47

A német szemszögből a Sztálingrád és a das Boot (A tengeralattjáró) kiemelkedő. A Sztálingrád gyakorlatilag mindent elmond arról, hogy az egyszerű katonát hogyan hurcolja meg és töri össze a háború.

MEDVE1978 2021.03.16. 18:09:00

Fun fact: míg a magyarok valószínűleg többsége a Panzerlied-es jelenetet a Halál ötven órájában legendásnak tartja, addig az EU Bizottság jelenlegi elnöke Ursula van der Leyen pár éve hadügyminiszterként kivetette a hivatalos daloskönyvből a Wehrmachtnál (ez indirekt tiltása az éneklésének).

Sztavrosz76 2021.03.16. 18:09:06

Na de miért csak a II.v.h-ról kerültek ide filmek?

GABOR 2000 2021.03.16. 18:09:11

@Midnight Run: Bizony-bizony, egészen más élmény, mint ezek a szirupos amerikai szarok....

eßemfaßom meg áll 2021.03.16. 19:12:06

Nyugaton a helyzet változatlan (1930)

Legalábbis szerintem az I. VH is VH volt és az a film kurvajó.

Luighi 2021.03.16. 20:19:42

Szintén csak határterület: Tűzszekerek

Luighi 2021.03.16. 20:19:49

Azt tudja valaki annak a ruszki filmnek mi a címe amiben a katona kap talán 4 nap szabadságot, és mire hazaér, csak egy ölelésre marad ideje. Aztán elmegy ugyanoda, ahova pár évtizeddel később Berger a Hair végén.

nincs1agy 2021.03.16. 20:19:52

@trev: Nem volt még okostelójuk, amellyel rendesen elfoglalhatták volna magukat..

fofilozofus · http://megmondomhogymihulyeseg.blog.hu/ 2021.03.16. 20:20:12

A cikk címében benne van, hogy világháborús film, tehát a Háború és Béke ezért nem lehet benne. Az is kiderül, hogy csak a másodikra korlátozódik, ezért nincs benne a Nyugaton a helyzet... pl.

Nagyon egysíkú ízlést tükröz ez a lista. Mondjuk, hogy atlantista... :-)

Az én listám:

-A tizedes meg a többiek
-Katonasors (Sára Sándor)
-Brian közlegény...
-Generációk háborúja (k. szar fordítás, az eredeti német cím sokkal jobb: Apáink, anyáink)
-Az ismeretlen katona (finn)
-1944 (észt)
-Egy nő Berlinben (német)
-Elhallgatott gyalázat (magyar, dok.)

Az utolsó 2 a legyőzött nők tömeges megerőszakolásáról (ez egyik játékfilm, a másik dok.) is háborús film, bármennyire hiszik is sokan, hogy csak a lövöldözős filmek azok.

Aki szereti az akciófilmeket, amiben ilyen lövöldözős jelenetek is vannak, az nézze meg a Generációk háborúját, mert azt ők is meg tudják emészteni: a kiegyensúlyozott mondanivaló mellett dominálnak a "kalandfilmesebb" jelenetek.

De mind rohadt jó, nézzétek meg, és egy ismeretlen világ fog kinyílni.

Az amerikai és szovjet filmek embertelenül hazugok. A Fury a kedvencem, ahol a német lány magától hanyatt vágódik az amerikai katona látványának (:-)))))) semmi erőszak), aztán meg ötszáz német egy szál puskával rohan az amerikai tanknak, ami mindegyiket lelövi. :-))))))

Egyik előttem szóló élesszemű hozzászóló írta:
"Kis tulzassal egy az amerikaiaknak a vilaghaboru olyan mint egy klassz kaland. Nem veletlen hogy sokszor a filmjeik is ilyenek. "

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2021.03.16. 20:20:15

Egyébként a finneknek is van pár igazán jó világháborús filmjük, pl. a Téli Háború vagy a Tali-Ihantala. És az Ismeretlen katona több filmváltozatát még nem is láttam...

kzotya67 2021.03.16. 21:15:33

Az első és a negyedik örök kedvenc mert kilóg a háborús filmek sorából azzal hogy mindkettő Cornelius Ryan "riportkönyvei" alapján készült és a jelenetek, események túlnyomó része megtörtént a valóságban is. Mondjuk a könyvek még nagyobb élményt nyújtanak, a résztvevők minden dramaturgiától mentes visszaemlékezései egészen döbbenetesek. Ajánlom mindenkinek!

mate10 2021.03.17. 09:52:49

@MEDVE1978: Ami a Panzerlied indirrekt betiltasat illeti: a mai nemetorszagban, es altalaban nyugaton nagyon sok minden nem megy mar el, ami akar meg 10 vagy 20 eve is elment.

Metoo, BLM, Szivarvanyosok, Cancel Culture es Politikai korrektseg mindenek felett a liberalizmus neveben.

Amugy a dal szovege teljesen artalmatlan (katonai indulo). Nem veletlen h a 60 as evekben meg siman be mertek rakni a filmbe.

mate10 2021.03.17. 09:53:02

@fofilozofus: nagyon jo a listad. Egy cimet hozzafuzznek, mert kevesse ismert, de nekem szemely szerint nagy kedvencem, es szerintem illene bele:
- 4 nap Majusban (4 Tage im Mai) - nemet, orosz, ukran koprodukcio.

horrorpornó bábszínház 2021.03.17. 09:53:35

@trev:
Lehet, hogy azért nyomasztó annyira, mert a háború alapvetően nem az a vidám dolog, aminek a fos amcsi filmek alapján látszik?

@Sztavrosz76:
Még az, de abból is csak a sziruposabbak.
Mert ugye II. vh-s pl. A 22-es csapdája is.

@Luighi:
Nem határterület, másik háború.

Az orosz film meg Ballada a katonáról (Баллада о солдате - Ballada o szoldatye). Csuhraj.

@fofilozofus:
Az Elhallgatott gyalázat az valójában csak Gyalázat.
Egy végletekig manipulált, egyoldalú nézőpontot mutató, egysíkú, gyűlölködő és gyűlöletkeltési célú szar áldokumentumfilm egy manipulatív szélsőjobbos náci HP-tól, aki rendezőnek gondolja magát.

@promontor:
Ez nem Téli háború, hanem A tali–ihantalai csata. Tali-ihantala egy település neve.
Van Téli háború c. film, kettő is, egy holland meg egy finn, a finn címe Talvisota (ami szó szerint azt is jelenti, hogy Téli háború).
(És még mondja valaki, hogy a finn nem rokon nyelv. Talvi - tél, sota - háború, vö.: csata.)

(Vagy valamit félreértettem.)

csalezlopez 2021.03.17. 09:53:46

fegyvertelen katona? Dunkirk? (remélem jól irtam ) +1 Kelly hősei ;-)

2021.03.17. 09:53:58

@nincs1agy: Az okostelónak sem vagyok híve (nekem nincs is), de inkább az, mint egy ilyen jellegű elfoglaltság.

2021.03.17. 09:54:07

@fofilozofus: "Az amerikai és szovjet filmek embertelenül hazugok."

Ehhez képest a listád élén szereplő A tizedes meg a többiek a leginkább hasonlít ehhez az amerikai típusú "hazugsághoz". De miért is hazugok? A szovjet háborús mozikban szembetűnő a magától értetődő és emberfeletti áldozatokkal és szenvedéssel járó hősiesség, míg az amerikaiban azt a magabiztosságot érheted tetten, ami mellett nem arra kell koncentrálni elsősorban, hogy mekkora áldozatok mekkora szenvedéssel jártak, bár az újabbak már ennél árnyaltabban ábrázolnak. Ez nem hazugság, hanem alapbeállítódás, amit ábrázolni lehet. Nem feltétlenül egyezik a tiéddel, de nem is kell neki.

Herlock Sholmes 2021.03.17. 09:54:22

@Luighi: Ballada a katonáról.
Igazi, hiteles II. világháborús filmet csak az oroszok tudnak csinálni.
- A breszti erőd
- A hazáért harcoltak
- Élők és holtak
- Iván gyermekkora
- Zvezda
- Égő hó
- 44 augusztusában
- Panfilov 28 gárdistája
- Felszabadítás
- The Final Stand
a teljesség igénye nélkül persze.

ZX 2021.03.17. 09:55:00

Hmmm..

1. Leghosszabb nap
2. Levelek Iwo Jimáról
3. Nyugaton a helyzet változatlan
4. Ryan közlegény...

+1 Dunkirk

Amúgy Arnhemnél nem messze dobták le az ejtőernyősöket a hídtól, hanem egyetlen keskeny és magas töltésen vezetett az utánpótlás útvonal és a szövetséges páncélosok előrenyomulása, így könnyű célpont voltak. Egyetlen jármű kilövése órákra, napokra megbénította az előrenyomulást, és az utánpótlás szállítást. Így az út a belga-holland határtól az arnhemi hídig túl hosszú volt.

lócsöcs 2021.03.17. 13:17:57

1. Vaskereszt
2. Das Boot
3. 1917
4. Westerplatte
5. A halál ötven órája

horrorpornó bábszínház 2021.03.17. 14:57:31

Érdekes, hogy míg a Levelek Ivo Dzsimáról filmet többen is emlegetik, a testvérfilmjét, A dicsőség zászlaját (ugyanaz a csata amerikai szemmel, Clintwood ötlete, párhuzamosan készítette a két filmet), ha jól látom, senki. Pedig az sem rosszabb.

@trev:
Nincs baj az okostelefonnal, sőt, kifejezetten jó dolog (pl. ingyen üzengetés, Viber, Messenger, WhatsApp, Signal stb.), ingyen GPS-térkép stb., csak meg kell tanulni bánni használni, és nem a rabjává válni és azon kotlani egész nap.
Én az enyémmel pl. 1 másodpercet nem játszottam még, nem is értem, hogy a tök gagyi játékokkal, amelyek mobilra vannak, hogy tud valaki órákat elbaszni az életéből. (Igazából számítógépes játékok esetében sem értem, bár azzal már játszottam, de nem lett a szívem csukcsa egyik sem.)

A metrón szoktam figyelni, hogy átlag 10 emberből 7 bele van bújva egész úton (játszik, csetel, nem tudom, csak látni, hogy pörögnek az ujjai), 2 meg zenét hallgat róla, meg van 1, aki nem mobilozik.

@Herlock Sholmes:
Egyetértek. De vannak a 80-as években készült kommandós, tengeralattjárós stb. filmjeik is, csak azokat Magyarországon nemigen játszották. Sajnos, az orosz filmgyártás a rendszerváltás után teljesen kikerült a képből Magyarországon, és előtte is sok jó nem került át ide.
Én néha jártam ki (komoly okok miatt - az orosz csajok tündérek J), ott láttam jó párat náluk vendégeskedve (akkor még tűrhetően beszéltem oroszul, azóta nagyrészt elmúlt).

Levi999 2021.03.17. 14:57:37

1. Októberi vasárnap

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2021.03.17. 14:57:47

@horrorpornó bábszínház: Félreértetted, tudom, hogy a Téli Háború és a Tali-Ihantala az két külön film, volt szerencsém mindkettőt látni és másoknak is ajánlom őket.

nincs1agy 2021.03.17. 19:49:32

@trev: Gondolom Napóleon Mária Lujza bakáiról is hasonló a véleményed..

horrorpornó bábszínház 2021.03.17. 19:49:36

@promontor:
Igen, volt egy ilyen gondolatom is, köszi, hogy tisztáztad.
Én amúgy is finnrajongó vagyok, filmben is, de a finn embereket is nagyon bírom. Sajnos, a nyelvet már jórészt elfelejtettem, gyorsan (kb. 2 hónap) tanultam meg alap társalgási szinten, aztán amikor már nem kellett használnom, gyorsan ki is ment a fejemből nagy része.

Loana. 2021.03.21. 21:21:03

Híd a Kwai folyón. Régi és ma már vontatottnak tűnhet, de a témája miatt szerintem benne van az érdemes megnézni listában.

megvagyhadnagy 2021.03.21. 21:21:54

@Herlock Sholmes: Az orosz filmek nagyon jók!
Tudom nem 2 VH, de érdemes megnézni Az élet és halál városa filmet. Nanjing! Nanjing! Tudom, kínai, de meglepően elfogulatlan. Elég nyomasztó egy film.
süti beállítások módosítása